Een Google Business-profiel aanmaken: wat, waarom en hoe?

Een Google Business-profiel, of Google bedrijfsprofiel, is een tool van Google die u helpt uw online zichtbaarheid te vergroten en meer inzicht in uw doelpubliek te verkrijgen. Wist u dat duizenden mensen dagelijks Google Search en Google Maps gebruiken om lokale bedrijven te vinden? Door een Google Business-profiel aan te maken wordt u sneller door hen gevonden.

In dit artikel bespreken we zowel de voordelen van een Google Business-profiel als de nodige stappen om een account aan te maken. Heeft u verder nog vragen over Google Business of heeft u hulp nodig om een bedrijfsprofiel aan te maken? Aarzel niet om het team van BREEX Salesmakers te contacteren.

Google business

De voordelen van een Google Business-account

Een Google Business-account aanmaken, kent heel wat voordelen. Van meer inzicht in uw klanten tot een verhoogde zichtbaarheid, een uitgebreid Google Business-profiel is altijd een goed idee. We hebben de belangrijkste pluspunten voor u op een rijtje gezet:

Uw bedrijfsgegevens overzichtelijk weergegeven

Via een goed ingevulde Google Business-pagina vinden uw klanten al uw bedrijfsgegevens in een handig overzicht. Denk maar aan uw contactgegevens, openingsuren, foto’s van uw zaak, recensies enzovoort.

Het is kosteloos

Zoals u hierboven kan zien, is een bedrijfsprofiel op Google zeer voordelig. Bovendien is het volledig gratis. Twijfel dus niet en maak uw gepersonaliseerd Google Business-profiel kosteloos en eenvoudig aan.

Verhoogde online zichtbaarheid

Google Business heeft een opvallende positie in de zoekresultaten. Zoekt u op de naam van een bedrijf, dan komt dat profiel rechts op uw desktop terecht en bovenaan op uw smartphone. Zoekt u diensten op, dan komen de drie uitgelichte bedrijven uit uw buurt bovenaan de zoekresultaten.

Let wel op dat advertenties voor bepaalde zoektermen wel nog boven de lokale zoekresultaten zullen verschijnen. Ook de invulling van uw Google Business-account heeft invloed op uw positie in de zoekresultaten. Hoe vollediger uw account ingevuld is, hoe zichtbaarder dat zal zijn in Google.

Inzicht in uw klanten & hun acties

Dankzij de ‘insights’ van Google Business kan u meer inzicht krijgen over uw bezoekers. Wil u weten:

Laat (potentiële) klanten u eenvoudig contacteren

Via Google Business kunnen uw klanten u eenvoudig contacteren. Een voorbeeld: een klant die u opzoekt via zijn of haar smartphone kan u meteen opbellen dankzij de contactgegevens in uw bedrijfsprofiel.

U kan ook een band met uw gebruikers creëren door hun vragen te beantwoorden in een ‘vraag en antwoord’-sectie. Ook de invulling van uw Google Business-account beïnvloedt uw positie in de zoekresultaten. Hoe vollediger uw account ingevuld is, hoe zichtbaarder deze zal zijn in Google.

Zet uw onmisbare services in de kijker

U kan uw bedrijfsprofiel vervolledigen door diensten en producten toe te voegen. Zo krijgen uw potentiële klanten meteen een duidelijk beeld over wat u te bieden heeft. Zet onmisbare diensten en producten in de kijker en laat potentiële klanten meteen een offerte aanvragen.

De Google zichtbaarheid van uw website nog verhogen?

Wenst u niet alleen een Google Busines-account aan te maken, maar evengoed uw zichtbaarheid en vindbaarheid in Google te verhogen? Reken dan op het gespecialiseerde team van BREEX Salesmakers. Aan de hand van verschillende SEO (Search Engine Optimization)-technieken helpen wij uw website hoger te laten scoren in Google. Ook SEA of Search Engine Advertising kan een interessante methode zijn om uw bedrijf helemaal bovenaan in de zoekopdrachten terug te vinden. Heeft u vragen over die technieken of wil u uw website hoger laten scoren in Google? Stuur ons dan zeker een bericht!

rollen

Al in het bezit van Google Business?

Als u al in het bezit bent van een Google Business-pagina, kan u ons als beheerder toevoegen. Zo kunnen wij u helpen uw account te optimaliseren en kan u ten volle de voordelen van een Google Business-account ervaren.

Wij stellen de volgende gegevens van uw Google Business-account op punt:

  • website-URL, 
  • social images, 
  • gsm- of telefoonnummer 
  • korte beschrijving van uw bedrijf & diensten.
1

Inloggen

Eens u de pagina van Google Business geopend hebt, kan u eenvoudig inloggen. 

2

Gebruikers toevoegen

Bij ‘ Voer namen of e-mailadressen in’ vult u het het mailadres in: support@salesmakers.be.

3

Rollen toewijzen

Onder het invulveld ziet u de knop ‘Een rol kiezen’. Die mag u naar ‘Beheerder’ aanpassen.

4

Uitnodiging verzenden

Als laatste stap klikt u op de knop ‘Uitnodigen’.

Niet zeker van uw account?

(Her)kent u de logingegevens van uw Google Business-profiel niet? Of u bent niet zeker of u al een account heeft? Door de volgende stappen te volgen, kan u dat eenvoudig controleren:

1

Google search

Zoek uw bedrijfsnaam op in Google. Staat er rechts een kolom met de gegevens van uw bedrijf? Dan heeft u al een Google Business-pagina.

2

E-mailadres controleren

Onder de bedrijfsgegevens kan u op “Ben je eigenaar van dit bedrijf?” klikken. Door dat te doen, wordt u herleid naar een pagina waarop u de eerste twee letters van het gekoppelde e-mailadres kan zien.

3

Bestaand Googleaccount niet herkend?

Herkent u het e-mailadres niet? Klik op de blauwe link met “Hulpgids voor accountherstel”.

4

Salesmakers beheerder maken

Eens uw account hersteld is, kan u ons toevoegen als beheerder, zodat wij uw account volledig kunnen optimaliseren.

e mail controle
aanmaken
google business aanmaken

Een Google Business-pagina aanmaken

Een Google Business-pagina aanmaken en personaliseren, is erg eenvoudig. De Googletool is namelijk zeer gebruiksvriendelijk. Zet uw gepersonaliseerde bedrijfsprofiel in slechts een paar klikken op door de volgende vier stappen te volgen:
1

Inloggen

Eens u de pagina van Google Business geopend hebt, kan u eenvoudig inloggen. Let daarbij wel op dat u een Google e-mailadres voor nodig heeft. Na het inloggen kan u de gewenste bedrijfsnaam ingeven.

3

Uw gegevens

Vul uw bedrijfsadres en contactgegevens in. Die zullen zichtbaar zijn op uw Google Business-profiel en zijn dus gemakkelijk terug te vinden voor uw (potentiële) klanten. Verifieer uw gegevens via een van de opgegeven mogelijkheden.

2

Bedrijfstype & categorie

Kies uit de lijst het bedrijfstype en de categorie die het best bij uw bedrijf passen. U kan voor categorie ook meerdere opties kiezen en die later nog aanvullen of aanpassen.

4

Gebruikers toevoegen

Via uw dashboard kan u andere gebruikers toevoegen. Via het menu aan de linkerkant van uw dashboard kan u uw gebruikers beheren.

Wij raden onze klanten aan om ons als beheerder uit te nodigen. Zo kunnen wij de nodige informatie updaten om uw vindbaarheid op Google te verhogen.

Eens uw bedrijfsprofiel aangemaakt is, kan u het volledig zelf of door BREEX Salesmakers laten personaliseren en beheren. Zo kan u openingsuren of foto’s aan uw profiel toevoegen of contact leggen met (potentiële) klanten door updates te delen of te reageren op recensies. Geef ons gerust een seintje als u de mogelijkheden van Google Business wil bespreken.