Hoe gebruikt u reviews om uw online aanwezigheid te bevorderen?

Wereldwijd gaan consumenten steeds vaker online op zoek naar hun gewenste producten of diensten. Ook in België is dit zeker van toepassing. Daarom is het voor ondernemingen cruciaal om een degelijke online aanwezigheid te hebben. Om dit te stimuleren kan u gebruik maken van verschillende marketingtools.

Online reviews spelen een belangrijke rol in digitale marketingcampagnes. Deze beoordelingen kunnen namelijk het beslissingsproces van potentiële klanten beïnvloeden. Het is dus interessant om hier als onderneming op in te spelen. Let er wel op dat hoewel tevreden klanten uw prospecten kunnen overtuigen, negatieve feedback ook het tegengestelde effect kan hebben.

Ontdek in deze blog het belang van recensies, hoe u interessante reviews kan ontvangen en hoe u met negatieve feedback moet omgaan. Heeft u verder nog vragen of advies nodig? Aarzel dan niet om ons te contacteren. Bij BREEX Salesmakers beantwoorden wij al uw vragen zo snel mogelijk.

Waarom zijn reviews waardevol?

Google Business, Trustpilot, Yelp, TripAdvisor, Social Media, … U vindt overal wel reviews terug. Maar waarom zijn deze zo waardevol voor bedrijven. Deze moderne manier van mond-tot-mondreclame wordt steeds vaker door consumenten gebruikt alvorens zij producten gaan kopen. Ook voor dienstverleningen en klantenservice spelen deze een belangrijke rol. Als onderneming kan het dus interessant zijn om relevante platformen te kiezen om reviews op te vertonen. Let er echter wel op dat deze reviews een positief beeld van uw onderneming weergeven.

Geloofwaardigheid & betrouwbaarheid

De reden waarom deze beoordeling een grote impact hebben op consumenten is dat deze door echte gebruikers geschreven zijn. De auteurs van de beoordeling heeft er dus zelf geen baat aan om het product of de dienst te verkopen. Ze komen dus vaak geloofwaardig en betrouwbaar over. Dit zorgt ervoor dat ze een grote impact hebben op de beslissing van potentiële klanten.

Loyaliteit bij klanten

Door daadwerkelijk gebruik te maken van reviews als marketingtool maakt u het ook duidelijk voor klanten dat hun mening voor uw onderneming telt. Dit gaat de klantenrelatie versterken, waardoor de kans dat ze opnieuw bij uw onderneming terecht komen vergroot. Ze gaan opnieuw voor uw producten of diensten kiezen en raden deze ook aan in hun directe omgeving. Het zorgt dus voor loyaliteit bij uw klanten.

Reviews delen

U kan hierop inspelen door uw reviews op uw website te delen. Zo weet u zeker dat gebruikers die uw website bezoeken deze te zien krijgen. Anderzijds hebben deze op Google ook een impact. U kan deze bijvoorbeeld in de vorm van sterren in uw advertentiecampagnes integreren. Deze sterren zijn een visueel aspect dat meer consumenten aantrekt om op uw link te klikken.

Heeft u interesse in een nieuwe website waarop u uw beoordelingen kan delen? Neem dan gerust contact op met ons team. Wij bouwen uw website met webdesign op maat en integreren uw reviews hierop. Zo kan u consumenten overtuigen om voor uw onderneming te kiezen.

Heeft u advies nodig over reviews?

Hoe ontvang ik positieve reviews?

Er zijn heel wat methoden om positieve reviews te verkrijgen. Bent u in contact met tevreden klanten? Twijfel er dan niet aan om hem te vragen een recensie te schrijven. Soms volstaat dit om positieve reviews te verkrijgen. Wees dus niet verlegen en stel de vraag persoonlijk. Daarnaast kan u ook andere middelen gebruiken om beoordelingen van uw klanten te ontvangen. Bepaal welke van deze tools voor uw onderneming interessant kunnen zijn.

Maak een Google Business-profiel aan

Heeft u al een bedrijfsprofiel op Google aangemaakt? Dit profiel heeft veel voordelen voor uw onderneming. Zo kan u bijvoorbeeld door dit profiel te optimaliseren de vindbaarheid van uw bedrijf verbeteren. Het is ook een tool waarbij u reviews kan ontvangen. Potentiële klanten kijken vaak naar het Google Business-profiel van een onderneming alvorens ze naar uw website doorklikken. Reviews zijn hier dan ook van cruciaal belang.

Maak een profiel aan op populaire reviewwebsites

Naast Google Business bestaan er nog een heel aantal andere populaire reviewwebsites. Zo bestaan er enerzijds algemene websites, anderzijds bestaan er ook gespecialiseerde reviewwebsites voor bepaalde sectoren. Bekijk de mogelijkheden en bepaal welke websites voor uw onderneming interessant kunnen zijn.

shutterstock .jpg

Gebruik de juiste socialemediakanalen

Is uw doelpubliek actief op Social Media? Dan kan u deze kanalen ook gebruiken om reviews te verkrijgen. Analyseer welke kanalen door uw doelpubliek gebruikt worden, zodat u hierop berichten kan posten om uw klanten aan te zetten tot het schrijven van reviews. Facebook biedt als platform zelf ook de mogelijkheid om reviews achter te laten op ondernemingspagina’s. 

Laat een testimonial pagina aanmaken op uw website

Zelfs uw website kan als tool gebruikt worden om reviews van uw tevreden klanten te promoten. Van het delen van de reviews van uw Google Business-profiel of andere reviewwebsites. Zo kunnen potentiële deze ook rechtstreeks vanaf uw website raadplegen. Daarnaast kan u ook een nieuwe pagina aanmaken waarop uw testimonials van tevreden klanten plaatst. Op deze pagina kan u dan ook een aanvraag doen om nieuwe testimonials te ontvangen.

reviews kopieren.jpg

Vraag klanten per mail om reviews te sturen

Stuur uw klanten een mail om te vragen of ze een review van uw onderneming kunnen achterlaten. Er bestaan verschillende manieren om feedback van klanten te ontvangen. Zo kan u hen doorverwijzen naar de websites waarop uw onderneming aanwezig is. Anderzijds kan u klanten ook vragen om een tevredenheid enquête in te vullen. Hoewel u deze laatste moeilijker kan delen, is deze wel interessant om uw bedrijfsprocessen te optimaliseren.

Reageer tijdig op al uw reviews

Heeft u reeds beoordelingen van klanten ontvangen? Vergeet dan zeker niet om hierop te reageren. Door tijdig uw reviews te beantwoorden, versterkt u de relatie met uw klanten. U toont aan dat hun mening voor u telt. Dit stimuleert enerzijds loyaliteit bij uw bestaande klanten, maar kan prospecten ook overtuigen van uw bedrijf. Het kan ook andere klanten stimuleren om hun eigen reactie achter te laten.

shutterstock .jpg

Omgaan met negatieve feedback

Het is nooit leuk om negatieve feedback te ontvangen, maar soms is dit onvermijdelijk. Als u zo’n reviews ontvangt, is het echter wel belangrijk om hier op de correcte manier mee om te gaan. Zo kunnen klanten bijvoorbeeld nog slechter reageren als ze een notificatie ontvangen dat u hun beoordeling gewoon verwijdert, heeft. Een kort en duidelijk antwoord kan er soms al voor zorgen dat klanten hun reactie zullen aanpassen of verwijderen.

Om lange discussies in de reviews te vermijden, is het beter om een korte reactie te plaatsen. Heeft het probleem een langer antwoord nodig, dan kan u de klant alsnog persoonlijk aanspreken. Stuur hem een privébericht waarin u vraagt wat precies het probleem is en biedt een oplossing aan. Wees steeds beleefd als u deze klachten aanspreekt.

Door publiekelijk op de negatieve beoordeling te reageren zien klanten wel dat u met het probleem bezig bent. Zo weten zij dat u actief een oplossing aan het zoeken bent om dit probleem in de toekomst te vermijden.

shutterstock .jpg

Overtuig uw prospecten met reviews!

Heeft u interesse in reviews om uw online aanwezigheid te bevorderen en prospecten te overtuigen? Bij BREEX Salesmakers kunnen wij u bijstaan. Zo kunnen wij u helpen bij het optimaliseren van uw Google Business-profiel. Ook een testimonialpagina aanmaken of reviews op uw website promoten is voor ons geen enkel probleem. Daarnaast kan u bij ons terecht voor gepersonaliseerd adviesNeem gerust contact op om een vrijblijvend adviesgesprek in te plannen.